Thursday, February 6, 2014

Jom kekal sihat !

Assalamualaikum,

Kebelakangan ini kesihatan aku terganggu dan m'gakibat demam berterusan. Ianya berpunca dari pencemaran udara yg kurang enak, kurang senaman, tidur tidak menentu. Biasa la orang tak bekerja dah kan. Huhu part yang ini sedih ok, almost 3minggu aku tiada pekerjaan. Woii bagilah aku kerja. Nak merasa gaji pergi holiday jugak mcm korang. 

To make sure kesihatan untuk kekal sihat, aku cuba praktik kan dengan cara ini :-


  • Drinking Water - minum air dapat mengekalkan bentuk badan yang langsing, pada masa yang sama air membantu meningkatkan tenaga dalam badan, melancarkan proses penghadaman, membaiki otot dalam badan. Wow, banyakkan benefit. Make sure ambil 8 gelas air sehari tau.
  • Working Out - Alhamdulilah, dengan senaman ringan aku dapat mengekalkan berat badan aku seperti jogging, mendaki gunung & senaman setempat sama ada di dalam rumah / di luar rumah. Dengan mendaki gunung / bukit aku dapat membaiki masalah pernafasan aku. Yeay for me.
  • Healthy Eating - Nak kata aku makan secara sihat tak la sangat & makan pun tak menentu. Akan tetapi aku cuba makan makanan yg baik dan fresh gitu. Contohnya aku perbanyakkan makan buah-buahan, yogurt nyummy i like it ok, minum susu untuk kuatkan tulang & pelbagai lagi. So make sure kurangkan makan pedas & berminyak. Nak kena jaga kulit muka, so aku perlu jaga pemakanan aku juga.
  • Sleeping Well - Ini aku tak boleh nak tipu, masa zaman kolej/poly selalu tidur lambat because of aku hanya boleh study late night. Oh demm ! Itu satu hal, dan aku hanya boleh fokus study pada waktu 12 AM until 6 AM. Naik rabak mata aku, but alhamdulilah bila dah bekerja, mata & masa tidur aku just back to normal life. So, sure u guys, pastikan dapatkan tidur yg mencukupi at least 6jam dan tidur yang mencukupi pada waktu malam penting untuk kecergasan mental & fizikal. 

Wahh gitu aku bagi tips kat korang, walhal aku perangai sama je semua rosakk. Takpelah, yang penting kita sama-sama cuba perbaiki diri ke arah yang sihat & cergas. Lets, Love you body !


Thank you for reading.
Love, N

4 comments:

Thank you for your comment & support. Love you, *bighugs :)