Monday, May 6, 2013

Trip : Bukit Tabur (West), Taman Melawati

Assalamualaikum, 

First hike at Broga Hill, itu pun aku rasa best sangat. 

Time : 8.00 pagi
Date : 1 May 2013

Menjejaki ke Bukit Tabur adalah satu pengalaman yang tidak dapat aku gambarkan. Bukit Tabur West, bagi aku bukit dakian yang bukan kacang punya, ia memerlukan semangat, tahap kesabaran & ketelitan yang tinggi untuk mendaki. Kalau nak memanjat better u'olls prepare air berbotol-botol tapi aku guna setengah botol besar air 100 plus dah mencukupi. Kita juga dapat merasai pengalaman rock climbing yang mencanak real punya tanpa tali keselamatan, hamek kauu batu tajam tajam masa memanjat, so be careful my dear friends :)

Aku sangat teruja sekali untuk join sekaki because hiking is my passion , hasilnya aku mengajak Sufi untuk join sekali. Jam 0635 pagi aku dah terpacak depan kedai Mamak Deen, Taman Melawati. Seronok apabila dapat mengenali kawan-kawan baru yang memang otai-otai hike ni - Kak Ayu, Kak Lai, Kak Sham, Bro Ijoy & Bro Faiz. They are awesome, wa salute u'olls sebab pengalaman yg korang bawa.

Let's the video and pictures do the talking !



At the first peak, aku berhenti keletihan disebabkan pada mula-mula pendakian dah mencabar tahap fizikal aku. U'olls banyakkan bersenam sebelum menaiki ke puncak bukit tabur tau. Kalau tak silap aku, ada 13 checkpoint, kalau boleh setiap checkpoint aku nak kira, semangat juang la katakan.


SubhanaAllah ! Pemandangan yang cantik dapat dilihat dari atas ini. Alhamdulilah, aku berjaya naik ke puncak Bukit Tabur ni. Pada masa ini, kabus tebal menyelubungi di awam jadi tak berapa jelas untuk melihat keseluruhan pemandangan jauh.


Kasut ini lah yang aku gunakan semasa melakukan aktiviti pendakian di Bukit Tabur West. Wow, amazing kasut aku ini sampai tiba ajalnya disini. Diakhir akhir pendakian, kasut aku mula tunjuk nazaknya dengan terkoyak dihadapan tapak. Erghhh tak pasal-pasal ada mulut kasut aku ni. Thank you kasut, kau banyak berjasa dengan aku. Sobs sobs, aku kena beli kasut baru la cam gini, kan?


Tip untuk u'olls, pastikan anda berhati-hati semasa mendaki Bukit Tabur, batu disini sedikit tajam-tajam dan ingat kita perlu ada sikap berdikari apabila melakukan aktiviti rock climbing. Kita perlu yakin dengan diri kita sendiri. If you need a help, minta je tolong sesiapa. In sha Allah, orang orang disana saling tolong menolong. I tell you naaa, semua baik. :)

Semasa aku mendaki ala ala rock climbing dalam 90 darjah gitu, zrappppppp !! ho-rey bestnya seluar aku terkoyak sedikit di bahagian lutut. Nasib baik terkoyak kecil je, tapi kesan di kulit aku garis merah kemerahan. Betapa kasar / tajam permukaan batu-batu tersebut.

We're so fine, we're okay !

Tips for you guys :
1. Cari kasut bersesuaian untuk hiking.
2. Pakailah gloves untuk keselamatan anda semua, tak nak kasi calar balar.
3. Go with an experienced coach / friend and mesti stick together.
4. Bawa botol air & sedikit bekalan makanan. contoh : roti
5. Tinggalkan ego anda di rumah. Jauh disudut hati, boleh bawa gaduh woo.
6. Untuk kenang kenangan, bring a camera.
7. Bagi yang lemah atau kurang semangat, don't look down ! Seriously, berhati-hati pada setiap langkah anda.

Thank you for reading !
Love, N

19 comments:

  1. siyes kena ajar cane nk wt vid. x reti doe. ohye aku rasa mmg best lah kt situ. rasalah. mcm mencabar je tp bila tgk kasut kau aku mcm.. terkedu jap. HAHA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sonang je, buka youtube byk ajar2 nak bt video. cri software video yg senang nak bt. ni pun pakai tibai je tu pun tk puas hati sgt. hahaha. lol, kasut tu mmg cm gitu. aku kan ter-ganas lebih

      Delete
  2. repet pls... knguh abg baju merah itam tu hensem la.. tolong kirim salam ekk... ahahahahah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku nk ckp tp mcm x kena tp mcm aku kenal org itu. mungkin pelanduk 2 serupa.

      Delete
    2. haha, eika ni lawak laa.ok nnti klu jumpe lg kkngah smpaikan ye. biasa la tu nama dia IJOY so ada mcm pelanduk dua serupa mcm kau katakan tak ezza??

      Delete
    3. saje tanya, dia pnh study ilpkl x?

      Delete
    4. ezza : dia study kt mana aku tk tnye plak, yg aku thu nama & umur dia 24 tahun. hahaha.

      Delete
    5. umo x sure lah pulak. haha.

      Delete
  3. best nye, dah lama tak pergi hiking. hehe. nanti follow kita balik kay? :D , manismelecur.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi dear ainy, dah follow u back !! mmg best sgt pergi hiking..Makin menjadi hobby :)

      Delete
  4. sungguh seronok memanjat gunung sambil melihat keindahan alam ghituu.

    ReplyDelete
  5. macam berminat nak panjat...
    tapi x de member2 terdekat yang pernah pergi...
    anyone yang boleh tolong bawakan....huhuhu...
    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Sazzy, Alaaa sian dia. Jom la follow ;)

      Delete
  6. macam berminat nak panjat...
    tapi x de member2 terdekat yang pernah pergi...
    anyone yang boleh tolong bawakan....huhuhu...
    :)

    ReplyDelete
  7. salam.. nk tnye..
    brape jam ea dri bwh nk smpai ke puncak??
    asyikk broga je
    nk try bukit tabur la plak nnty..
    hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm, hihi. broga seems makin ramai naik. hihi. Bukit Tabur dlm 2jam dah smpai but disebabkan ramai sgt naik jadi traffic jemm atas bukit tu. hihi all the best babe !

      Delete
  8. As salam.
    Last week ada panjat broga hill.
    Selepas panjat, terasa nak jadikan aktiviti hiking sebagai hobby..
    Lepas ramai cakap bukit tabur much more extreme, rasa teringin nak ke sini..
    Lepas ni nak kena cari ramai kawan yang pandai N experienced hiking

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Thank you for your comment & support. Love you, *bighugs :)