Monday, June 27, 2011

Hiking Broga Hill & Tekala River

Assalamualaikum.

Jumaat, sampai di Pudu pukul 8.15 malam dari Ipoh. Sampai rumah terus siap-siap keluar rumah bergerak ke Semenyih. Rumah shila, sekian lama tak jumpa dia. Borak-borak masing-masing kuat cakap non-stop macam aku, tidur pun pukul 4.00 pagi.

Broga Hill, Muat satu kereta sahaja pergi. Ahli group aku kali ini adalah Aku, Eika, Ezza, Shila dan Tunang Shila (Zaki).Planning nak hiking waktu subuh-subuh, konon nak tengok sunshine. Al-maklum lah mesti terlajak tidur punya bangun pukul 7.00 pagi. Terus hiking pukul 8.00 pagi. Masa itu, orang yang dah lama mendaki tu berduyun-duyun turun lajuuu. Group aku la baru terhenggeh-henggeh nak naik bukit broga. Tapi tak kisah sebab tak ramai orang tengah naik tu yang best kann. Jalan pun steady bro !

For your information, bagi kaum wanita mmg agak keberatan nak mendaki Bukit Broga ni sebab perlu kekuatan yang kuat, lagipun bila dah sampai kemuncak pada stage kedua agak curam tanah nya plus licin. Memang perlu berjaga-jaga. Tapi pengalaman nya sangat sangat menyeronokkan. Jangan lupa, sebelum mendaki apa kata korang buat senaman ringan ke berat ke mesti bagus untuk kran. Jangan jadi macam group aku ni senaman tak ada, air mineral tak cukup memang macam nak mati la naik Bukit Broga tu kan.

Akibat dari tidak membuat senaman, aku meghadapi sakit-sakit sengal the whole body. not half-half body okay ! The wholeee body. Faham tak , satu badan? Now, aku jalan pun dah kenkang-kenkang. Maluu

Korang rasa cemburu tak ? Mehh la tngok aksi kami pada permulaan mendaki sehingga penghabisan nya. 

Nampak tak, itu gaung, dalam tak dalam jugak. Yang ini aku berapa tak setuju. Kalau aku jatuh siapa susah., kawan-kawan aku juga. Lagipun dorang tak letak tali ke apa ke untuk halang suapa orang berhati-hati dekat kawasan tu. Ishh nak tunggu orang jatuh , baru nak pasang tali kot.
Tengok, sikit lagi kami nak sampai. Tapke relax lu, kena tangkap gambar banyak-banyak kan. Kalau tak buat apa bawak camera.Ramai kan orang ?

Thank for everything guys, memang moment paling best pernah aku ada. InsyaAllah akalu ada rezeki dan masa kita planning macam ini okay. Muahhh love you guys.

Horayyy, aku dengan kawan-kawan dah naik Bukit Broga ? Kepada pembaca aku, korang bila pula? Mohh la naik Bukit Broga. sangat berbaloii. Tak tipu. Sumpah !


Aku dah mendaki 1.7 km. Memang rasa dekat je. Kalau merentas desa aku pun boleh lari je, ni nak mendaki memang perlu energy yang kuat. Bye -bye Bukit Broga, nanti aku daki lagi okay., Tunggu je la kedatangan aku kali kedua. =)

I want to say, those who never went Broga Hill you must go there. Macam-macam perkara yang korang boleh dapat, Buang ketakutan, belajar erti semangat, berlajar makan banyak-banyak kat atas tu nanti. *joke. This is the best place i ever had. Yes, seriously i told you. View dekat atas memang menark perhatian. Indah tak terkata. Ewahh. Jom pergi lagi kawan-kawan !

Tekala River, Selepas dah penat berpeluh-peluh hiking Bukit Broga, kitaorang agak binggung sama ada nak karaoke ataupun mandi sungai. Then setelah berbincang kami membuat pilihan yang muktamad oleh Shila. Kami pilih untuk mandi-manda. Yebedabeduuu !

Lagi best oh oh lagi best oh oh ! *jual iklan kereta myvi baru kejap. hihi. Lagi best, tunang shila bawak ke tempat sungai paling baik punyaaa. Ada air terjunn. memang sangat-sangat happy dapat mandi same-same semua. Dah macam kanak ribena tak pernah jejak air sungai kot. *Malu

 My beloved girlfriend, please take care. Lpeas ni kakngah nak balik Penang dah. Sedihnyaa =.=

Okay, korang tengok apa ? Nampak tak yang aku paling excited mandi dekat air terjun tu. Padahal kepala dah sakit bagai kena percikannn air terjun tu. Meman terbaik tempat ni dari Sungai Congkak itu.

Bila dah sampai rumah, hampehhh badan lemah longlai bak mayat bergerak tahu tak. Need a rest more and more. Bila bangun pada esok hari, hamekkk kauu tulang satu badan sakit-sakit sengal, macam nak patah pun ada. Errr tapi takpe, pengalaman itu yang indah bagi diri aku.

Sampai sini sahaja aku boleh kongsi dengan korang untuk aktiviti aku untuk hujung minggu ini. Harap korang terasa jelous plus plus. Mesti hati korang memberontak kan "Ah nak pergi sane, nak pergi" kan kan? Aku tahu lah, tak payah nak tipuu. Ingat, jangan jelous nanti cepat tua. Bye bye semua. Love you.

Thank you for reading. 

No comments:

Post a Comment

Thank you for your comment & support. Love you, *bighugs :)